Oktoober on toonud meie kooli inspireerivaid võimalusi oma koolis liikumisvõimaluste arendamiseks. 10. oktoobril käisid neli 7.–8. klassi õpilast mängujuhtide koolitusel, et õppida läbi mängu ja liikumise õuevahetunde huvitavamaks tegema. Nende energia ja ideed on edaspidi suureks abiks, ka siis, kui liikumisõpetaja ise ei saa juures olla
Nädal hiljem, 15.–16. oktoobril, osalesin mina, liikumisõpetaja Liis Ingalt, Tallinnas Kultuurikatlas toimunud Liikuma Kutsuva Kooli sügisseminaril, kus olid koos õpetajad ja koolijuhid üle Eesti. Eesmärgiks oli: kuidas toetada laste vaimset tervist ja õppimisvõimet läbi liikumise.
Liikumine on rohkem kui sport!
Seminaril räägiti, kuidas liikumine aitab ajul puhata ja paremini õppida. Kui laps liigub, siis tema aju töötab tõhusamalt: mälu paraneb, tähelepanu püsib kauem ja ka meeleolu on stabiilsem.
See mõte sobib hästi meie kooli põhisuundadega: loovus, loodus ja vaimne tervis.
Liikumine toetab neid kõiki korraga. Liikumises sünnivad uued ideed, loodus pakub liikumiseks ruumi ja mõte saab olla vaba.
Üks ettekandjatest tõi välja, et vaimse töö ja füüsilise töö tasakaal on oluline oskus kogu eluks. Kui päev on täis mõttetööd, siis puhkame kõige paremini just liikudes. Kui aga töö on füüsiline, siis vajame hoopis rahulikku olemist ja mõtestamist. Sama kehtib ka koolis: mõttetöö ja liikumise vaheldumine aitab lapsel õppida keskendunult ja rõõmuga.
Sain ka vabas vormis teiste seminaril osalejatega suhelda ning kuulda häid näiteid ja kogemusi nutivaba kooli loomisest ning õpetajate liikumiskalendri kasutamisest. Kõik on võimalik – küsimus on ainult kokkulepetes ja eeskujus.
Üks ettekandja tõi näiteks Taani, kus alla 15-aastastel on koolides nutitelefonide kasutamine keelatud ning kuni 9. klassini peetakse täiesti normaalseks, et koolipäev möödubki ilma telefonita. See aitab lastel olla kohal, keskenduda ja suhelda päriselt, mitte ekraaniga.
Õpetajad õppisid uusi praktilisi viise, kuidas lapsi liikuma kutsuda
Seminaril osalesin mitmes töötoas. Näiteks:
Kergejõustiku töötoas õppisime, kuidas joostes, hüpates ja visates õpetada lastele koostööd, enesejuhtimist ja keskendumist. Seal sai palju häid mõtteid, kuidas kasutada lihtsaid vahendeid: rõngaid, koonuseid, hüppenööri ja tennisepalle. Lihtsate vahenditega saab meeldivalt läbida tüütuna näivaid kergejõustikualasid.
Õuesõppe töötoas õppisime, kuidas ühendada liikumine teiste ainetega. Matemaatikas korrutamise, liitmise ja lahutamise, eesti keeles sõnamängudega, loodusõpetus taimede ja lindudega: kõike seda saab õppida liikudes.
Spordi ja eluoskuste töötoas rääkisime, kuidas mängud ja liikumine aitavad lastel õppida olulisi oskusi nagu kuulamine, julgus, koostöö ja oma tunnete märkamine.
Kõige inspireerivam oli näha, kui palju rõõmu, elevust ja eneseusku liikumine igale inimesele tegelikult annab. Ka need, kes muidu on vaiksemad, saavad mängus särada.
Õuevahetunnid ehk liikumine, mis ühendab
Meie koolis on liikumine juba mitmel moel osa päevast, aga nüüd tahame seda veelgi teadlikumalt toetada.
Mängujuhtide koolituselt tulnud õpilased aitavad hakata korraldama õuevahetunde, kus saab joosta, mängida ja lihtsalt koos olla. Nii saab iga laps valida, kas ta tahab olla aktiivne või rahulikum, aga igal juhul on võimalus liikumise ja rõõmu kaudu suhelda ja sõprussidemeid tugevdada.
See toetab hästi meie kooli väärtusi – avatus, austus, armastus, ühendus ja turvalisus.
Kui laps tunneb end koolis turvaliselt ja aktsepteerituna, on tal lihtsam õppida ja ka oma ideid loovalt väljendada.
Väiksed sammud, suured muutused
Sellised seminarid ja koolitused annavad palju inspiratsiooni ja ka kinnitust, et oleme õigel teel.
Kõik ei sünni korraga, kuid iga väike muutus kasvatab ühendust teiste ja iseendaga. Liigume tasakesi ja hakkame omas tempos koolituselt ja seminarilt kaasa toodud ideid rakendama. Üks liikumisvahetund, üks rõõmus mäng või üks sõbralik kompliment korraga.
Viimati muudetud 17.10.2025.